کد مطلب:210809 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124

مهمترین وصیت امام صادق
همه مورخین اتفاق دارند كه حضرت امام جعفر صادق در آخرین لحظات زندگی دستور فرمود همه پسران و فرزندان و نخبه ی اصحاب مخصوص را جمع كردند.

آنگاه چون همه جمع شدند آن پیرمرد آسمانی هفتادساله چشمان خود را گشود و صورت خود را به اطراف گردانید این نكته لطیفه را به صورت وصیت فرمود:

«ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلوة» [1] .

به شفاعت ما نمی رسد كسی كه نماز را ناچیز انگارد. نمار را خوار و خفیف شمارد و تحقیر نماید این وصیت همان وصیتی بود كه پیغمبر و امیرالمؤمنین علیه السلام به صورت و الفاظ دیگر فرموده است و امام صادق علیه السلام با كمال صراحت به اصحاب و شاگردان مكتب خود فرمود بنیان كاخ علم و فضیلت نماز است و هر كس بخواهد در صف شفاعت شدگان اسلامی قرار گیرد باید نماز را به دیده احترام و توقیر و تعظیم تلقی كند زیرا ارشاد و ارتقاء و اعتلاء عقلی و روحی مسلمانان در سایه نماز تأمین می گردد و به حتم و یقین اگر نكته دیگری در اسلام جالب تر از نماز بود شارع مقدس اسلام و صادق آل محممد علیه السلام آن را گوشزد اصحاب مكتب جعفری می فرمود.

ام حمیده مادر امام موسی كاظم علیه السلام می گوید من و همه فرزندان و اصحاب چشم و گوش باز كرده بودیم ببینیم مهمترین آمال و آرزو و یا هدف و مقصد امام صادق علیه السلام چیست وقتی این سخن را فرمود دانستیم كه چه قدر نماز اهمیت دارد كه امام ششم آخرین كلمه خود را در احیاء آن مصروف داشته می گوید من هر وقت آن حال و آن كلمه را به یاد می آورم بی اختیار اشك از چشمم جاری می گردد؟!!

سپس فرمود هر یك از ارحام را مبلغی بدهند و قید فرمود كه حسن افطس را هفتاد دینار بدهند سالمه خادمه او عرض كرد ای آقای من به كسی كه قصد كشتن تو را داشت این مبلغ را عنایت می كنی؟! فرمود برای آنكه من در صف كسانی باشم كه قرآن در حق آنها می فرماید:

و الذین یصلون ما امر الله به ان یوصل و یخشون ربهم و یخافون سوء الحساب

سوره رعد 21



[ صفحه 303]



در توصیف كسانی كه وفای به عهد و میثاق خود می كنند می فرماید كسانی هستند كه صله رحم می كنند آنچنان كه خداوند امر فرمود صله نمایند و خاشع باشند و از خدای خود بیمناك گردند و از كار ناپسند در دیوان محاسبات الهی بترسند.

فرمود ای سالم خداوند بهشت را آفرید و بوی خوش در آن قرار داد به طوری كه از هزار سال راه بوی بهشت را می توان استشمام نمود و دو طایفه این بو را استشمام نمی كنند یكی عاق والدین و یكی قاطع رحم. [2] .

این جزء اخیر وصیت امام صادق علیه السلام نشان می دهد كه پس از نماز هیچ عملی به اهمیت صله رحم نیست.


[1] مناقب ابن شهرآشوب در احوال امام صادق (ع) و اكثر كتب تاريخي.

[2] مناقب ابن شهرآشوب غيبت شيخ طوسي به نقل الامام الصادق علامه مظفر ص 113 ج 2.